آرم فراری

هنگامی که صحبت از خودروهای اسپرت، بادوام و البته گران‌قیمت به میان می‌آید محال است که نامی از خودروهای فراری برده نشود. شرکت فراری از زمان تأسیس خود تا امروز در زمینه طراحی و تولید خودروهای لوکس و اسپرت فعالیت کرده و موفقیت‌های بسیار چشمگیری به دست آورده است. به طوری که خودروهای این شرکت امروزه با قیمت‌های بسیار زیادی در بازار فروخته می‌شوند. 
حتماً با خودروهای فراری آشنایی دارید اما آیا تا به حال درباره لوگوی آن فکر کرده‌اید و می‌دانید که تاریخچه آن از کجا آمده و دستخوش چه تغییراتی شده است؟ اگر دوست دارید تا درباره آرم فراری اطلاعات مفیدی به دست آورید با ما همراه باشید زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره آرم ماشین فراری صحبت کنیم.
با لوگوساز حرفه ای آنلاین بیزگو، لوگوهای زیبا بسازید.

معرفی شرکت فراری
فراری یک شرکت بسیار شناخته شده در تولید خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت است. این شرکت در کشور ایتالیا قرار دارد. موسس این شرکت انزو فراری نام دارد که برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ این شرکت را تاسیس کرد. قبل از آنکه انزو فراری مشغول به تولید اتومبیل‌های مسابقه‌ای شود، به عنوان راننده در مسابقات مختلف اتومبیل سواری شرکت می‌کرد. در نتیجه تولید خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت به علاقه و استعداد او در اتومبیل رانی بازمی‌گردد.
لوگوی فراری چیست؟
لوگوی شرکت فراری همیشه اسبی قدرتمند که بر روی پاهای عقبی خود ایستاده است را به ما نشان می‌دهد. تمامی مردم جهان این شرکت را با لوگوی اسب خود می‌شناسند. اما نقش بستن طرح اسب بر روی این لوگو از نظر بسیاری از افراد می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. در واقع معنی لوگو فراری از آوردن اسب بر روی نماد خود می‌تواند نشان دهنده سرعت، قدرت افسارگسیخته، ابهت و... باشد. 
 
علاوه بر این توصیفات ارائه شده، مالک شرکت فراری یعنی انزو فراری گفته است که نماد اسب را به دلیل درخواست والدین خلبان فقید فرانچسکو باراکا بر روی خودروهای خود آورده است. بدنه هواپیمای فرانچسکو باراکا با طرح مشابه لوگوی فراری اما به رنگ قرمز طراحی شده بود. به گفته انزو فراری، او هنگامی که با والدین فرانچسکو باراکا آشنا شد، آن‌ها لطف زیادی به او کردند و پیشنهاد دادند که از نشان هواپیمایی پسرشان بر روی خودروهای خود استفاده کند. بنابراین علامتی که امروزه بر روی بدنه خودروهای شرکت فراری می‌بینیم در واقع تصویری بود که روی هواپیمای فرانچسکو باراکا به تصویر کشیده شده بود.

تاریخچه لوگو فراری

از آنجایی که آرم فراری از زمان تاسیس خود تا به امروز تا به حال چندین بار دستخوش تغییر شده؛ بنابراین برای بررسی هر چه بهتر روند تغییر آن بهتر است این لوگو و تغییرات آن را در طی سالیان مختلف بررسی کنیم.
از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۱
نسخه اولیه لوگو فراری شما را به یاد اسب بخار می‌اندازد. اسب بخار واحدی است که قدرت موتور خودرو برحسب آن اندازه‌گیری می‌شود. به همین دلیل شرکت فراری در لوگوی خود یک اسب ناآرام و از لحاظ جسمی رشد یافته و آماده برای حرکت به جلو را به تصویر کشیده است. این اسب سیاه با برجستگی‌های سفید در یک پس‌زمینه زرد رنگ قرار داشت.
از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹
لوگویی که در سال ۱۹۳۱ برای خودروهای فراری طراحی شد، یک اسب سیاه است که در سمت راست و چپ آن حروف "S" و "F" قرار دارد. این دو حروف با فونت نازک ایتالیک و به حروف بزرگ نوشته شده‌اند. در بالا نیز سه رنگ به رنگ پرچم ایتالیا دیده می‌شود.
 برای نخستین بار این لوگو در سال ۱۹۳۲ بر روی تمامی خودروهای شرکت‌کننده در مسابقه جایزه بزرگ اسپا به کار می‌رفت. از آن زمان به بعد این نشان همیشه محصولات این برند را همراهی می‌کند و به طور کاملاً خودکار به عنوان نماد اصلی از فراری بر روی تمامی لوگوهای آن تکرار می‌شود.

از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۷

تنها تغییر لوگو شرکت فراری در این سال تغییر نشان اصلی فراری یعنی اسب آن است که از زاویه غیرعادی به تصویر کشیده شده و به سمت راست نگاه می‌کند. اسب در این لوگو کاملاً سیاه نیست. به این دلیل که طراحان بسیاری برجستگی‌های سفید را به آن اضافه کرده‌اند تا به نوعی آن را حجیم‌تر نشان دهند‌. از طرفی دیگر این اسب دارای یال‌های بزرگی است که به طور گسترده در اطراف پخش‌شده‌اند. این تصویر به ما نشان می‌دهد که این اسب پرورش یافته و در حال رشد کردن است. در سمت چپ و راست سه رنگ که به رنگ پرچم ایتالیا است دیده می‌شود.

از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۱

در سال ۱۹۴۷ بود که نخستین نسخه از آرم مستطیل شکل لوگو شرکت فراری با گوشه‌های گرد طراحی شد. این لوگو با هدف جایگزینی برای سپرهای مثلثی که قبلاً از آن‌ها در لوگوی فراری استفاده می‌شد وارد عمل شد. رنگ پس زمینه همچنان زرد بود اما رنگ آن کمی نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شد. همچنین لوگو اسب فراری که نماد معروف این شرکت اتومبیل‌سازی است به سمت چپ چرخیده و اندازه آن بزرگ‌تر شده و فضای بیشتری را اشغال کرده است. این اسب با یک پا روی یک نوار بلند می‌ایستد که ادامه خط افقی بالای حرف "F" است. در بالای سر حیوان نیز سه رنگ پرچم ایتالیا دیده می‌شود. تمامی عناصر این لوگو با طلا مشخص شده‌اند.
از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۱
در سال ۱۹۵۱ آرم ماشین فراری کمی تغییر کرد. به این صورت که نماد اسب کمی کوچک‌تر شده و دیگر حروف پایینی را لمس نمی‌کند. پایین لوگو شکل یک مستطیل عمودی در آمد و رنگ زرد کمرنگ به زرد پررنگ تغییر پیدا کرد. نوارهای رنگی که به رنگ پرچم ایتالیا بودند نیز به مستطیل تبدیل شد، اما همچنان جهت افقی خود را حفظ کردند.
 
از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۴
در این سال باز هم ظاهر لوگو اسب فراری تغییر کرد. بدنه اسب از نظر بصری کمی سنگین‌تر شد. رنگ‌های به کار رفته در آرم فراری نیز از نظر رنگ و شدت به مقدار مورد نظر تنظیم شدند.
از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲
این سال همان سالی بود که شرکت فراری تصمیم گرفت لوگوی خود را در یک قالب مدرن و به‌روز طراحی کند. در این لوگو یک اسب بسیار قوی و غیرقابل توقف را می‌بینیم که روی پاهای عقبی خود ایستاده است. رنگ پس زمینه زرد روشن بود. در بالای اسب، سه خط نازک سبز، سفید و قرمز که نمایانگر پرچم ایتالیا است به چشم می‌خورد. در قسمت پایینی اسب نام برند فراری با فونت تسریف درج شده و قسمت بالای حرف F به شکل یک خط توپر کشیده شده و از روی نقطه کلمه i عبور می‌کند. از طرفی دیگر حروف شکسته "S" و "F" ناپدید شده‌اند. در واقع می‌توان گفت در این سال لوگو ماشین فراری تا حد زیادی دستخوش دگرگونی شد.
از سال ۲۰۰۲ تا به امروز
پس از سال ۱۹۹۴، سال ۲۰۰۲ دومین دوره مهمی بود که این برند در تاریخ تجربه کرد. در این سال طراحی مجددی برای لوگو ماشین فراری طراحی شد. طراحان این بار به جزئیات لوگو یعنی رنگ و برخی خطوط آن دست زدند. در نتیجه رنگ زرد پس زمینه شدیدتر شد و رنگ‌هایی که در قسمت بالایی به وسیله خط جداکننده از یکدیگر فاصله داشتند این بار با هم ادغام شدند.
 از طرفی دیگر، نماد مهم این شرکت یعنی اسب نیز تغییر کرد و در این لوگو بسیار قدرتمندتر به نظر می‌رسید. طراحان پای راست جلوی اسب را کمی بالاتر از روی نمونه اصلی آن طراحی کردند. پس ‌از این تغییرات، آرم فراری دیگر دچار تغییر نشد؛ بنابراین اگر در اینترنت جستجو کنید و عکس لوگو فراری را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که تمام توصیفات ارائه شده مربوط به لوگویی است که امروز بر روی خودروهای فراری قرار دارد.
مهم‌ترین عناصر به کار رفته در طراحی لوگو فراری
از جمله عناصر اصلی که در طراحی هر لوگویی به کار می‌رود می‌توان به فونت، رنگ، نماد و... اشاره کرد. در این قسمت می‌خواهیم بیشتر به بررسی این عناصر مهم در طراحی لوگو فراری بپردازیم:
رنگ
طیف اصلی رنگ‌های به کار برده شده در آرم فراری مشکی، زرد، طلایی، قرمز، سفید و سبز هستند. این رنگ‌ها همیشه بر روی لوگوی ماشین فراری حضور داشته‌اند و هرگز ناپدید نشدند و اگر هم دچار تغییراتی می‌شدند این تغییرات بسیار ناچیز بود. در واقع می‌توان گفت این رنگ‌ها یک نماد ملی برای لوگو فراری محسوب می‌شوند.
فونت
از آنجایی که این لوگو باید تصویری از اعتبار، زیبایی، قدرت و موقعیت برتر را نشان می‌داد؛ بنابراین احتیاج به فونتی داشت که بتواند تمام این موارد را در ذهن مخاطبان به درستی جاسازی کند. طراحان برای نوشتن نام فراری بر روی لوگوی این شرکت از یک فونت کلاسیک استفاده کردند و حروف بزرگ و کوچک را به طور هم‌زمان در آن به کار گرفتند. در نسخه‌های اولیه لوگوی فراری متن به ‌صورت مورب نوشته می‌شد. اما در سال ۱۹۴۷ طراحان فونت را تغییر دادند. به این دلیل که نام کامل شرکت را بر روی لوگو نوشتند.
نماد
اسبی که در این لوگو به کار گرفته شده در واقع نماد سرعت، قدرت و استقامت است. این ویژگی‌ها به خوبی در خودروهای برند فراری وجود دارد. علاوه بر همه این‌ها، اسب‌های اصیل با یک خودروی اسپرت و لوکس پرقدرت برابری می‌کنند. رنگ مشکی به کار رفته در طراحی این اثر می‌تواند نمادی به نشانه عزاداری برای خلبان فقید فرانچسکو باراکا باشد.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.