باتری ماشین سنگین

باتری خودرو یکی از قطعات بسیار مهم در هر خودرویی به حساب می‌آید. به این خاطر که باتری‌ها و وظایف زیادی بر عهده دارند که از جمله آن می‌توان به روشن کردن لامپ‌ها، راه اندازی خودرو، شارژ گوشی، روشن کردن سیستم صوتی، تصویری، رادیو، استفاده از تجهیزات تهویه هوا، برف پاکن، شیشه بالابر برقی و... اشاره کرد.
به همین جهت ضروری است که طول عمر باتری ماشین را بدانید و نشانه‌هایی که می‌گوید زمان تعویض آن فرا رسیده است را بشناسید. در این مقاله می‌خواهیم درباره عمر مفید باتری ماشین صحبت کنیم و هر آنچه را که نیاز است درباره طول عمر مفید باتری ماشین بدانید به شما بگوییم.
عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟
طول عمر مفید باتری ماشین به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از آنجایی که باتری ماشین وظایف متعددی در داخل ماشین ایفا می‌کند در نتیجه اگر باتری تمام شود سیستم تهویه هوا و دیگر وسایل برقی خودرو روشن نخواهد شد. عوامل مختلفی برای محاسبه عمر مفید باتری ماشین وجود دارد. به عنوان مثال اگر فروشنده عمر مفید باتری خودرو را حدود 50 هزار کیلومتر تخمین بزند، باید بدانید که این عدد در رانندگی برون‌شهری و درون‌شهری متفاوت است.
به طور معمول در هنگام خرید باتری خودرو اگر مشخصات آن را بررسی کنید متوجه می‌شوید که طول عمر مفید آن ذکر شده است اما با این حال طول عمر باتری کاملاً بستگی به نحوه استفاده شما از خودرو و مسافت طی شده دارد.
خرید انواع فن موتور خودروهای سنگین از فروشگاه تهران یکتا

عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟
از نظر بسیاری از تولیدکنندگان باتری خودرو، می‌توان عمر مفید باتری ماشین را حدود 2 تا 3 سال در نظر گرفت. البته نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که این مقدار می‌تواند با مراقبت و نگهداری درست شما از خودرو و باتری حداکثر تا 5 سال نیز افزایش پیدا کند.
چه دلایلی باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند؟
دلایل متعددی وجود دارد که از عمر مفید باتری ماشین را می‌کاهد. با این حال اگر نسبت به این دلایل آگاهی کافی داشته باشید می‌توانید طول عمر باتری ماشین را افزایش دهید. از جمله این دلایل عبارت‌اند از:
اشتباهات راننده
تمام افرادی که صاحب خودرو هستند حداقل برای یکبار هم که شده برایشان پیش آمده است که بدون خاموش کردن سیستم الکتریکی خودرو موتور آن را خاموش کنند. این موضوع به خصوص هنگامی که پس از گذراندن یک روزه سخت کاری به خانه برمی‌گردید یا هنگامی که حواستان پرت می‌شود بیشتر اتفاق می‌افتد.
به عنوان مثال احتمال اینکه یادتان برود سیستم صوتی، چراغ‌های خودرو و یا سیستم تهویه هوا را خاموش کنید زیاد است. در این هنگام وقتی که خودرو را خاموش می‌کند و می‌روید به احتمال بسیار زیاد تا صبح باتری خودرو تخلیه شده یا اینکه بسیار ضعیف می‌شود. این موضوع باعث کوتاه شدن طول عمر مفید باتری می‌شود.
آب‌وهوای بیش ‌از حد سرد یا گرم
آب و هوا تأثیر بسیار زیادی بر کوتاه شدن عمر باتری خودروها دارد. به این صورت که در مناطق گرمسیر به طور معمول طول عمر باتری خودرو بسیار کمتر است. به این خاطر که موتور خودرو گرمای زیادی تولید می‌کند و اگر در گرمای شدید به رانندگی ادامه دهید این حرارت شدید باعث تبخیر مایع باتری خودرو می‌شود و باعث آسیب رساندن به ساختار داخلی باتری می‌شود. از طرفی دیگر اگر هوا بیش از اندازه سرد باشد باز هم عمر مفید باتری زودتر به پایان می‌رسد.
برق دزدی ماشین
در برخی از خودروها سیستم الکترونیک به دلایل متفاوتی برق دزدی می‌کند. اگر هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف نکنید عمر مفید باتری ماشین سنگین بسیار زودتر از حد معمول به پایان می‌رسد.
مشکل در سیستم شارژ باتری
اگر سیستم شارژ باتری خودرو مشکل داشته باشد باتری بسیار زود تخلیه می‌شود. برخی از خودروها انرژی مورد نیاز برای چراغ، رادیو و دیگر سیستم‌های خود را از دینام تأمین می‌کنند. در نتیجه اگر دینام مشکل داشته باشد به عنوان مثال تسمه‌های آن کشش کافی نداشته باشند ممکن است باعث تخلیه کردن زود هنگام باتری خودرو شوند.
معیوب ‌بودن دینام
دینام باعث شارژ شدن باتری خودرو می‌شود. بنابراین اگر دیود دینام دچار مشکل شود باتری را بسیار ضعیف خواهد کرد. دینام معیوب می‌تواند حتی هنگامی که موتور خودرو خاموش است شارژ را به جریان انداخته و باتری را به صورت کامل تخلیه کند
توقف‌های پشت ‌سر هم در فواصل کوتاه
یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش عمر مفید باتری ماشین می‌شود خاموش کردن خودرو به صورت چند باره، پشت سر هم و در فاصله‌های کوتاه است. به عنوان مثال فرض کنید که به قصد خرید با خودروتان بیرون می‌روید و جلوی هر مغازه‌ای که می‌ایستید خودرو را خاموش کرده، مواد غذایی را تهیه می‌کنید و همین روند را چندین بار ادامه می‌دهید. اگر عادت دارید که زیاد به این شکل رانندگی کنید مطمئن باشید که عمر باتری خودرو را کوتاه می‌کنید.
دلیل این موضوع این است که باتری خودرو در هنگام روشن کردن ماشین بیشترین میزان انرژی را تأمین می‌کند. اما وقتی در مدت زمان کوتاهی آن را خاموش می‌کنید، دینام نمی‌تواند فرصت کافی برای شارژ مجدد باتری پیدا کند. به همین جهت باتری سخت‌تر کار کرده و به مرور زمان ضعیف می‌شود.


کابل باتری پوسیده یا شل ‌شده
اگر اتصالات باتری خودرو شما مشکل داشته باشند سیستم شارژ نمی‌تواند به درستی هنگام رانندگی باتری خودرو را شارژ کند. در نتیجه باید حتماً کابل‌های باطری و اتصالات آن را بررسی کنید که پوسیده نشده باشند و یا شل نباشند. به این خاطر که کابل‌های شل شده نمی‌توانند جریان الکتریکی را به درستی انتقال دهند و باعث می‌شود تا باتری خودرو به سختی موتور را راه‌اندازی کند.
چگونه متوجه شویم که عمر مفید باتری رو به اتمام است؟
خوشبختانه نشانه‌های تمام شدن یا ضعیف شدن باتری خودرو مشخص هستند. بنابراین به راحتی می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. از جمله این علائمی که نشان می‌دهند عمر باتری شما رو به پایان است و باید آن را هر چه سریع‌تر تعویض کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
چند سال از عمر باتری می‌گذرد
همان‌طور که گفته شد، به طور معمول باتری ماشین عمری حدود دو تا سه سال یا حداکثر پنج سال دارد. در نتیجه اگر چندین سال است که باتری خود را تعویض نکرده‌اید دیگر وقت آن رسیده است که دست به کار شوید.
چراغ چک موتور روشن می‌شود
چراغ چک موتور هنگامی که روشن می‌ماند به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط داده می‌شود. با این حال یکی از این مشکلات تمام شدن عمر مفید باتری ماشین است. به طور معمول هنگامی که چراغ چک موتور روشن می‌شود اولین چیزی که باید بررسی شود باتری خودرو است.
اگر نشانه‌های دیگر به اندازه کافی اطمینان ‌بخش بودند که متوجه شوید مشکل از باتری است باید سریع‌تر آن را تعویض کنید. در غیر این صورت باید حتماً خودرو را به تعمیر کار ببرید تا مشکلات احتمالی دیگر را بررسی کند.
موتور با سرعت همیشگی روشن نمی‌شود
موتور خودرو باید بلافاصله پس از زدن استارت روشن شود. بنابراین اگر با چند بار استارت زدن خودرو شما دیر روشن می‌شود و دیر شروع به کار می‌کند قطعاً مشکل در باتری یا دینام خودرو است.
موتور اصلاً روشن نمی‌شود
در این حالت به طور معمول خودرو در هنگام استارت زدن شروع به احتراق می‌کند، اما با این حال موتور روشن نمی‌شود. اگر بعد از چند بار کلیک، موتور خودرو روشن شد نشان می‌دهد که باتری مقدار بسیار کمی برق دارد. این موضوع نشان دهنده این است که باتری خودرو ضعیف شده. اما اگر خودرو به طور کلی روشن نشود یعنی عمر باتری به پایان رسیده است.


کم‌ نور شدن چراغ‌های جلو
یکی از عمده‌ترین نشانه‌هایی که به شما می‌گوید عمر باتری خودرو دارد به پایان می‌رسد کم نور شدن چراغ‌های جلو خودرو است. به این خاطر که در این حالت باتری نمی‌تواند به مقدار کافی به چراغ‌های جلو خودرو برق رسانی کند.
این موضوع را می‌توانید به خصوص هنگامی که در جاده چراغ‌های پرنور خودروهای دیگر را مشاهده می‌کنید متوجه شوید و یا اینکه احساس کنید در شب نمی‌توانید به خوبی جاده را ببینید.
چند راهکار مهم برای افزایش طول عمر باتری
برای اینکه بتوانید عمر مفید باتری خودروی‌تان را افزایش دهید باید از آن به خوبی نگهداری کنید. در ادامه می‌خواهیم برخی از راهکارهایی که به افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند را به شما بگوییم:
  • خاموش کردن خودرو در فاصله‌های کوتاه مدت را محدود کنید.
  • هنگامی که خودروی‌تان را خاموش می‌کنید حتماً مطمئن شوید که سیستم صوتی، رادیو و چراغ‌ها را به طور کامل خاموش کرده‌اید.
  • همیشه بررسی کنید که باتری شل نشده باشد. به خصوص اگر به طور مداوم در مسیرهایی که پر از دست انداز هستند رانندگی می‌کنید پس از مدتی باتری خودرو شل می‌شود. به این صورت که پایانه‌ها و اتصالات در جای خود لق می‌زنند. در این هنگام احتمال ضعیف شدن باتری و یا ایجاد اتصال کوتاه داخلی وجود خواهد داشت. بنابراین باید حتماً باتری را به طور مرتب بررسی کنید که سر جای خود محکم باشد.
  • دائماً باتری خودرو و پایانه‌های آن را تمیز نگه دارید. برای تمیز کردن باطری خودرو می‌توانید از یک مسواک آغشته به مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کنید. آن را روی کثیفی‌ها و گرد و غبار بکشید تا پاک شود. سپس با استفاده از آب سرد روی آن را اسپری کنید و در نهایت باتری خودرو را خشک کنید.
  • لازم است هر از چند گاهی باتری را آزمایش کنید. به این صورت که ولتاژ خروجی باتری را با استفاده از دستگاه مخصوص اندازه بگیرید. اما اگر این دستگاه را ندارید از یک مکانیک کمک بگیرید.
  • هنگامی که ماشین در حالت درجا کار می‌کند کولر، رادیو و دیگر وسایل الکتریکی را موقتا خاموش کنید.
  • اگر از خودروی‌تان زیاد استفاده نمی‌کنید، در طول هفته حداقل برای یک بار هم که شده حتماً رانندگی کنید تا باتری ماشین به طور کامل تخلیه نشود.
  • خودروی‌تان را هر از چند گاهی برای سرویس نزد مکانیک ببرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.