علت لرزش فرمان ماشین

یکی از مشکلات متداولی که اغلب رانندگان خودروهای سبک و سنگین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند لرزش فرمان خودرو است. در خودروهای پیشرفته و جدید می‌توان آن را بر روی کروزر قرار داد و با خیال راحت و بدون هیچ‌گونه لرزشی به رانندگی ادامه داد. اما هنوز هم برخی از افراد از خودروها و سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند. این خودروها به صورت دستی هدایت می‌شوند در نتیجه ممکن است گاهی اوقات لرزش فرمان را در آن‌ها مشاهده کنید.


بیشتر بخوانید: لوازم یدکی اتوبوس اسکانیا


از آنجایی که فرمان یکی از اجزای بسیار مهم برای نگه داشتن کنترل وسیله نقلیه است بنابراین در صورت وجود این مشکل باید سریعاً اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن انجام دهید. در این مقاله می‌خواهیم درباره علت لرزش فرمان، لرزش ماشین هنگام حرکت و... صحبت کنیم. پس اگر مایل هستید تا با دلایل این اتفاق آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.


علت لرزش فرمان ماشیناز جمله دلایل گوناگونی که باعث لرزش فرمان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنظیم نبودن لاستیک
یکی از شایع‌ترین دلایل لرزش فرمان تنظیم نبودن یا بالانس نبودن لاستیک است. اگر لاستیک خودرو تنظیم نباشد قطعاً فرمان ماشین در سرعت‌های بالا با لرزش مواجه خواهد شد. به طوری که اگر سرعت شما بالاتر از ۹۰ کیلومتر باشد. فرمان تکان‌های شدیدی خواهد خورد.
با این حال اگر لاستیک شما تنظیم نباشد در سرعت‌های پایین دچار مشکلی نخواهید شد. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که تنظیم نبودن لاستیک می‌تواند از طول عمر مفید آن بکاهد.


بیشتر بخوانید: قیمت لوازم یدکی اتوبوس مان


کم باد بودن لاستیک‌های ماشین

کم باد بودن لاستیک‌های خودرو یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان در سرعت بالا است. کم باد بودن لاستیک‌های خودرو در سرعت بالا می‌تواند برای راننده و سرنشینان بسیار خطرساز باشد. هنگامی که شما بدون توجه به باد لاستیک خودرو به رانندگی ادامه می‌دهید در هر لحظه ممکن است خطری در کمین شما باشد و از طرفی دیگر کنترل ماشین نیز بسیار دشوار می‌شود. جدا از تمام این مشکلات کم باد بودن لاستیک حتی می‌تواند به ترکیدگی لاستیک‌ها نیز ختم شود.


از شکل افتادن لاستیک ماشین
از بین رفتن آج‌ها و یا جدا شدن تسمه‌ها همگی نشانه فرسودگی لاستیک خودرو و از شکل افتادن آن‌ها هستند. در این هنگام حتی زمانی که با سرعت بسیار کم نیز به رانندگی خود ادامه می‌دهید متوجه لرزش فرمان و ماشین می‌شوید. در صورت وجود این مشکل بهتر است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای تعویض لاستیک خودرو انجام دهید.
خرابی بلبرینگ‌های چرخ و لاستیک
بلبرینگ‌های خودرو به طور معمول طول عمر بالایی دارند. اما عواملی مانند رانندگی در مسافت‌های زیاد می‌تواند باعث کاهش طول عمر آن‌ها شود؛ در نتیجه با مراجعه به تعمیرگاه می‌توانید هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنید.
خرابی جلوبندی ماشین
مشکل داشتن و یا خرابی جلوبندی خودرو یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان است. در صورتی که جلوبندی خودرو ایراد داشته باشد هنگام رانندگی در سرعت بالا با لرزش فرمان مواجه خواهید شد. از طرفی دیگر لرزش ماشین در سرعت بالا هم می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی جلوبندی ماشین باشد.


علت لرزش ماشین در حالت ایستاده
فرسودگی اجزای فرمان
نکته بسیار مهم این است که فرمان خودرو مانند دیگر اجزا خودرو با گذشت زمان دچار مشکلات و فرسودگی می‌شوند. بنابراین اگر در زمان دور زدن، فرمان به سختی کار می‌کند به احتمال بسیار زیاد دچار فرسودگی شده است. برای مقابله با این مشکل بهتر است انتهای تای راد را عوض کنید.
علت لرزش ماشین در حالت ایستاده
شاید شما هم گاهی اوقات با لرزش فرمان و لرزش ماشین در حالت ایستاده رو به رو شده باشید. بنابراین باید علت لرزش ماشین در حالت ایستاده را پیدا کنید. مواردی مانند وجود ایراد در انژکتور خودرو، سوخت کثیف، خراب بودن شمع‌ها و یا سنسور جریان هوا می‌تواند از جمله مهم‌ترین دلایل لرزش فرمان در حالت ایستاده باشد.
از جمله دیگر مواردی که در لرزیدن فرمان در حالت ایستاده بی‌تأثیر نیستند می‌توان به مشکل داشتن قطعات الکتریکی، خرابی سنسور اکسیژن، مشکل داشتن پمپ سوخت و مسدود شدن فیلتر سوخت اشاره کرد.
علت لرزش فرمان در سرعت بالا
اگر تا به حال هنگام رانندگی در سرعت‌های بالا با لرزش فرمان مواجه شدید باید بدانید که این موضوع هم دلایل مخصوص به خود را دارد. علت لرزش فرمان در سرعت بالا به دلیل خرابی سیبک است. سیبک نقش بسیار مهمی در فرمان پذیری خودرو دارد بنابراین در صورتی که این قطعه با مشکلی مواجه شود خودرو لرزش‌های زیادی را تجربه خواهد کرد. از جمله دلایلی که باعث به وجود آمدن مشکلات در سیبک می‌شود می‌توان به شل بودن چرخه، معیوب شدن فرمان و یا مشکل داشتن شاسی اشاره کرد.

علت لرزش فرمان در حالت درجا
خیلی اوقات پیش آمده که هنگام روشن کردن خودرو متوجه لرزش فرمان خودرو می‌شوید. در این هنگام ممکن است نگران شوید که چه مشکلی برای ماشین پیش آمده است. علت لرزش فرمان در حالت درجا را می‌توان ایراد در سیستم هیدرولیک خودرو دانست. این موضوع یکی از مواردی است که نمی‌توانید خودتان به تنهایی برای رفع ایراد آن اقدامات لازم را انجام دهید. بلکه حتماً نیاز است تا از یک تعمیرکار کمک بگیرید.
تعمیرکارها برای رفع علت لرزش فرمان در حالت درجا تلاش می‌کنند تا در مرحله اول از طریق هواگیری سیستم هیدرولیک خودرو را رفع ایراد کنند. البته این هواگیری می‌تواند توسط راننده نیز انجام شود، اما اگر شما با مسائل فنی آشنایی زیادی ندارید می‌توانید از تعمیرکار برای انجام این کار کمک بگیرید.
علت لرزش فرمان هنگام ترمز
لرزش فرمان هنگام ترمز یکی دیگر از موارد شایعی است که در خودروهای زیادی هنگام ترمز گرفتن مشاهده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید روغن ترمز در خودرو باعث می‌شود تا نیروی ترمز به تمام قسمت‌های خودرو به صورت کاملاً یکسان وارد شود. اما در صورتی که این نیرو نتواند به همه بخش‌ها یکسان وارد شود، یک لاستیک فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. بنابراین فرمان دچار لرزش می‌شود و یا به یک سمت انحراف پیدا می‌کند.
علت لرزش فرمان هنگام ترمز می‌تواند از شکستگی روتور ترمز باشد. روتور ترمز بخش مهمی از مجموعه ترمز در خودرو است که به محض گرفتن ترمز از طریق لنت فشرده می‌شود. اگر این قطعه دچار فرسودگی باشد لنت ترمز نمی‌تواند به خوبی آن را فشرده کند و همین موضوع باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.
علت دیگر لرزش فرمان هنگام ترمز می‌تواند به کالیپر ترمز بستگی داشته باشد. اگر هر بار که ترمز می‌گیرید بویی مانند سوختگی را احساس می‌کنید به احتمال بسیار زیاد کالیپر ترمز خودروی شما دچار مشکل شده است و باید حتماً برای رفع ایراد آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علت لرزش فرمان ماشین
علت لرزش فرمان در سرعت پایین
علت لرزش فرمان در سرعت پایین هیچ‌گونه ربطی به خودروهای قدیمی و مدرن ندارد. به این خاطر که این مشکل می‌تواند در هر ماشینی اتفاق بیفتد. برای آن که اجازه ندهید لرزش فرمان در سرعت پایین به خودروی شما غلبه کند باید با دلایل اصلی این اتفاق آشنا شوید. از جمله دلایل متعدد لرزش فرمان در سرعت پایین عبارت‌اند از:
صاف شدن لاستیک‌ها
به طور معمول در خودروها لاستیک‌هایی که در قسمت عقب قرار می‌گیرند دیرتر از لاستیک‌هایی که در قسمت جلو قرار دارند فرسوده می‌شوند. بنابراین باید دقت داشته باشید که وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید تا لاستیک‌ها صاف نشده باشند. قبل از اینکه لاستیک خودرو دچار خوردگی و صاف شدگی شود حتماً آن‌ها را تعویض کنید تا جلوی لرزش فرمان خودرو را بگیرند.
صاف شدن لاستیک و لرزش فرمان ماشین
فشار نامناسب در لاستیک‌ها
برای هر نوع لاستیکی تعیین می‌شود که تا چه میزان فشار باید به آن وارد شود تا نترکد. این موضوع کاملاً روشن است که لاستیک‌های ضعیف‌تر فشار کمتری را می‌توانند تحمل کنند و در لاستیک‌های قوی‌تر این میزان فشار افزایش پیدا می‌کند. برای آنکه بتوانید فشارهای وارد شده به لاستیک‌های عقب و جلو خودرو را به تعادل برسانید لازم است هر چند ماه یک‌بار لاستیک‌های عقب و جلو خودرو خود را با یکدیگر تعویض کنید.
ایراد در میله‌های داخلی و خارجی
یکی از عواملی که باعث حفظ تعادل خودرو می‌شود و از طرفی دیگر باعث علت لرزش فرمان خودرو در سرعت‌های پایین است وجود میله‌های داخلی و خارجی هستند. این میله‌ها می‌توانند چرخ‌های خودرو را نگه دارند بنابراین در صورتی که مشکلی در آن‌ها ایجاد شود تعادل لاستیک خودرو به هم می‌ریزد و در نتیجه لرزش فرمان در سرعت پایین احساس خواهد شد.
خرابی فنر تعلیق خودرو و لرزش ماشین
ایراد در فنر تعلیق خودرو
فنرهایی که در سیستم تعلیق ماشین به کار گرفته می‌شوند در واقع برای به حداقل رساندن ضربه‌های وارد شده به بخش داخلی خودرو هستند. اگر در این فنرها ایرادی ایجاد شود، تکان ها و ضربه‌هایی به قسمت داخلی و اتاق خودرو وارد می‌شود. بنابراین شما لرزش را در فرمان ماشین احساس خواهید کرد. این مورد یکی از شایع‌ترین علت‌های لرزش فرمان در سرعت پایین است.
ایرادات موتور ماشین
کارکرد موتور ماشین نیز می‌تواند در لرزش فرمان تأثیرگذار باشد. این مشکل می‌تواند مربوط به شمع ماشین و سیستم سوخت خودرو باشد. گیربکس خودرو یکی از قطعات بسیار مهمی است که وظیفه آن حرکت خودرو و انتقال قدرت موتور به چرخ و تنظیم سرعت موتور است. بنابراین اگر گیربکس شما بنا به هر دلیلی خراب شود باید حتماً اقدامات لازم را برای تعمیر یا تعویض آن انجام دهید.
ایراد در یاتاقان ماشین
یاتاقان خودرو نقش اتصال بدنه و چرخ را بر دوش دارد. از طرفی دیگر این قطعه می‌تواند تعادل خودرو را نیز حفظ کند. با این حال مانند بسیاری دیگر از قطعات ماشین یاتاقان هم زمان دچار فرسودگی می‌شود. فرسوده شدن این قطعه باعث می‌شود تا تعادل خودرو رفته رفته از بین برود. در نتیجه می‌توان ایراد در یاتاقان را یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان در سرعت پایین دانست. اگر این بخش دچار آسیب شود می‌تواند هزینه زیادی روی دست شما بگذارد.
ایراد در صفحه کلاچ
یکی دیگر از دلایلی که باعث لرزش فرمان در سرعت پایین می‌شود ایراد در صفحه کلاچ است. اگر صفحه کلاچ ایراد داشته باشد ماشین دچار تکان های ناگهانی شده و فرمان نیز می‌لرزد.
خرابی صفحه کلاچ و لرزش فرمان
سخن پایانی
در این مقاله تمام دلایل لرزش ماشین هنگام حرکت و لرزش فرمان را با یکدیگر بررسی کردیم و راهکارهایی برای رفع این ایرادها ارائه دادیم. لرزش فرمان همان‌طور که در این مقاله هم گفته شد، می‌تواند در صورت سهل انگاری باعث به وجود آمدن مشکلات ناگواری برای شما شود. در نتیجه اگر کوچک‌ترین ایراد و لرزشی در خودرو و فرمان ماشین مشاهده کردید حتماً در اولین فرصت اقدامات لازم را برای رفع ایراد انجام دهید.
بیشتر بخوانید: فروشگاه تهران یدک
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.